Our Portuguese adventure!

Art Deco, Lord of the Rings en Zuidereiland

Solidariteit alom hier, we hebben namelijk een dagje grijze lucht en regen gehad! Tussendoor is het gelukkig wel een paar keer eventjes droog geweest zodat wethe Art Deco Capital of the world,Napier, konden bekijken. Deze stad werd nadat het in de jaren 30 door een aardbeving was getroffen, geheel in Art Deco stijl heropgebouwd. Leuk om even gezien te hebben, maar verder valt er weinig te beleven.

Voor fans van Lord of the Rings is er in Nieuw Zeeland wel genoeg te doen. Zowel in de omgeving van Waitomo, Taupo en uiteraard rondom Wellington kun je verschillende filmlocaties vinden. In Wellington, de geboorteplaats van regisseur Peter Jackson,kan je zelfs deelnemen aan een Lord of the Rings Tour. De bergen in combinatie met de wisselvallige weersomstandigheden en desteeds veranderende indrukwekkende wolkenpartijen, maken het land tot een uitstekende filmlocatie voor deze film. Het is gewoon prachtig om te zien allemaal.

Wellington is een echte havenstad. Alle activiteiten van de stad concentreren zich hier. Maar je kan ook de cable car de berg op nemen. Van daaruit heb je een geweldig uitzicht over de stad en de haven. Plus de wandeling naar beneden door deprachtige botanical gardens is zeer de moeite waard, waar je uiteindelijk eindigt in eenvan de mooisterozentuinen ooit. We hebben er echt van genoten.

Inmiddels hebben we de ferry alweer naar Picton genomen. Vanaf hier gaan we aan het tweede deel van onze reis beginnen en het zuidereiland van dit mooie land ontdekken. Het landschap (voor zover wehiervan al iets hebben meegekregen, we zijn er net een paar uur) ziet er weer anders uit. We zijn dus erg benieuwd wat we hier weer voor moois aan zullen treffen. Maar we gaan nu eersteven lekkerrelaxen in de spa van ons mooie hotel;-)

Rotte eieren

Iedereen die mij een beetje kent, die weet dat er een ding is waar ik totaal niet tegen kan. Namelijk de geur van ei. Ik krijg het niet weg en van de geur word ik ronduit onwel. En welke geur ruik ik uitgereken nu al twee dagen? Juist, de geur van rotte eieren.

We bevinden ons namelijk in HET vulkanische gebied van Nieuw Zeeland. Het hele land bestaat weliswaar uit vulkanen, maar het gebied rond Rotorua en Taupo is nog altijd actief. Overal waar je zo'n beetje kijkt zie jerook opstijgen uit de grond. En je ontkomt dus ook haast nergens aan de geur van rotte eieren doordat er overal zwavelgas in de lucht hangt. Echt heerlijk dus, NOT. Maar het is wel erg indrukwekkend om te zien. En het is ook extra lekker warm overal;-)

Van modderbaden tot thermale baden, je kan het zo gek niet bedenken of je vindt het hier. Het enige jammere is dat de meeste bronnen net'iets' te warm zijn om lekker in te gaan liggen. Daar hebben ze de PolynesianSpa voor. Maar door ons drukke schema, er is hier zoveel moois te zien en te doen, hebben we daar (nog) geen tijd voor gehad.

We hebbenuren gewandeld door de vulkanische gebieden Hell's Gate en Wai-O-Tapu (voor de kenners) en ook nog een flinke hike gemaakt bij de Huka Falls. Dit is een prachtige waterval vlakbij Lake Taupo en je kan er dus een wandeling maken van een paar uur naar de hot pools bij de rivier. Zag er allemaal erg gezellig en uitnodigend uit, dus het plan is nu dat we daar morgen lekker gaan zwemmen. Het weer is er hier nog steeds naar, dus daar maken we dan ook dankbaar gebruik van. ;-)

In the middle of nowhere!

Daar zitten we dan, al 2 nachten in the middle of freakin nowhere! Niets om ons heen dan koeien, schapen, bomen en gras. Oh ja en vandaag dan onder ons de gloeiworm grotten. Want we zitten inmiddels in Waitomo. Hier bevinden zich de beroemde Waitomo Glow Worm Caves. En deze gaan wij morgen bezoeken....

Vanaf Paihia zijn we dwarsovergestokennaar het westenom daar de beroemde Kauribomen te bewonderen in het regenwoud. Deze bomen zijn al honderden jaren oud en ongelofelijk groot. Ik voel me naast sommige mensen al een midget, maar als je tegenover zo'n boom staat is het helemaal erg. Ze zijn echt enorm.

Daarna konden we op zoek naar onze B&B. Ergens ver, ver weg van de bewoonde wereld op een verlaten heuvel vonden we deze uiteindelijk op nummer 703, hoewel ik me serieus nog steeds af vraag waar de andere 702 huizen dan te vinden waren, want wij zijn ze iig niet tegen gekomen. Maar goed, het was een gezellige B&B waar we ons 's avonds goed hebben kunnen vermaken met de twee andere stelletjes (1 NDLen een Amerikaans stel) die er ook verbleven.

Zoals iedere ochtend, keken we ook vandaag eerst uit het raam om te kijken hoe de lucht eruit zag. Tot nu toe is bijna iedere dag grijs begonnen, maar werd het in de loop van de ochtend vanzelf weer zonnig met een strak blauwe lucht. Maar vandaag was dit dus helemaal niet aan de orde. Sterker nog, het is de mooiste dag geweest die we tot nu toe hebben gehad. Strak blauwe lucht, over de 20 graden en weinig wind. Heeeeeeeeerlijk dus!

En wat doe je met heerlijk weer? Pcies, even naar het strand. Zo gezegd, zo gedaan! Daar stonden we dan op het strand van Muriwai. Maar het zand was niet wit, het was zwart! Ja echt waar! Dit wordt veroorzaakt door de ijzerinhoud van de oude vulkanen in het gebied. Echt heel bizar om te zien. En na een lekkere hokey pokey, Nieuw Zeelands vanille ijsje met caramelstukjes, zijn we verder gereden naar Waitomo waar we nu weer in the middle of nowhere zitten in een boutique hotelletje. Iedere kamer heeft een eigen stijl, wij slapen in de 'cave room' :-)

En morgen gaan we de echte caves van Waitomo bezoeken. Nu maar hopen dat ik geen enge gloeiwormen op mijn hoofd krijg! Ieeeeeeeeks ;-)))

Northland en Bay of Islands

Vandaag reden we achter een auto die op de hoes van zijn reservewiel de volgende tekst had staan: I'd rather be skiing. Als dit niet sarcasme is, dan zit die persoon inderdaad nu echt verkeerd hier in Nieuw Zeeland. Want boven Europa mag wel een koufront hangen, hier is het gewoon hartje zomer. Vandaag hebben wij wederom prachtig weer gehad, ik ben zelfs (onbedoeld) een beetje verbrand! Wie skiΓ«n en kou boven dit weer verkiest, spoort naar mijn mening gewoon niet. Cees denkt hier uiteraard anders over;-)

Toch, geniet ook Cees volop van het mooie weer en van dit prachtige land. Overal waar je kijkt, zie je groen. Als er geen bomen staan dan ligt er wel prachtig, fris, groen gras. We zijn echt nog geen kaal stukje grond tegen gekomen. Als je vindt dat Nederland groen is, dan moet je echt een keertje hier komen kijken. Van wat wij tot nu toe hebben gezien, is niets minder dan prachtig.

Na Auckland zijn we richting Northland vertrokken, naar The Bay of Islands om precies te zijn. Hier liggen 144 eilandjes rondom de kust. En die gaan we morgen tijdens een mini-cruise van dichterbij bewonderen. Hopelijk komen we tijdens de tocht ook nog dolfijnen en een welwillende walvis tegen die mij mijn gekoesterde fotomomentje gunt. En als het weer het toelaat kunnen we ook door het beroemde β€˜Hole in the Rock' varen.

Vandaag zijn we helemaal naar het noordelijkste puntje van Nieuw Zeeland, Cape Reinga, gereden. Hier staat de drukst bezochte vuurtoren van het land op de plek waar de Tasmaanse zee en de Stille Oceaan bij elkaar komen. De weg er naartoe gaat door uitgestrekte agrarische gebieden, langs de meest prachtige baaien en de beroemde 90 mile beach. We hebben ons geen moment verveeld tijdens de tocht.

I'd rather be here dus, NOT skiing. We blijven daarom nog even! ;-)

Zombies in the city

Daar zitten we dan, eindelijk in Nieuw Zeeland! In Auckland wel te verstaan.
Na nog eens 11 uur vliegen vanaf Hong Kong, zijn we er finally! In het land van de Maori's. Overal zie je hier dan ook borden met zowel de Engelse als de Maorische benamingen. Erg leuk!

Bij aankomst konden we gelukkig wel al onze hotelkamerin, ookal is check-in pas om 13.00. Dat trekken wij gewoon echt niet meer, we zijn moe, hebben honger en willen vooral heel graag douchen. Zo gezegd zo gedaan enals we opgefrist zijn, gaan we op pad. Want slapen, dat mag pas vanavond om 22.00 uur heb ik besloten. En naar mij moet je altijd luisteren als je geen last wilt hebben van jetlag, althans zo zeg ik tegen Cees! ;-)

Dus we hangen de toerist uit, we bezoeken de skytower, wandelen naar de town hall, de bibliotheek, Albert Park, het havengebied en tussendoor slaan we een paar keer koffie achterover. Het is allemaal erg goed te doen te voet. Auckland is vrij compact en alles ligt bijna op loopafstand. Maar aan het eind van de dag wil het allemaal niet meer. We zijn zelfs uit pure wanhoop naar The National Art Gallery gegaan (art is niet echt aan ons besteed;-)). Liepen we daar,twee zombies in the city.

Om half 7 geven we de moed op en begeven ons naar dedichtsbijzijnde supermarkt waar we twee saladeskopen die we lekkerop onze hotelkameropeten. En om 20.00 liggen we uitgeteld op bed.....so far for staying awake till 22.00 ;-)

Maar vandaag waren we toch pas om 7.30 wakker EN most importantly, GEEN jetlag! Dus lekker vroeg uit de veren om het National museum te bezoeken (per bus want het museum ligt wel vrij ver uit het centrum) Na het museum hebben we de ferry gepakt naar Devonport waar we Mt Victoria,Takarunga in het Maorisch, (een uitgebluste vulkaan van 87 meter hoog)hebben beklommen voor een geweldig uitzicht op de skyline van Auckland en de omliggende eilanden. Het was wederom een geweldig leuke dag (ondanks dat de zon zich weinig liet zien). Morgen laten wede stadachter ons en vertrekkennaar het noorden. Tijd voor zon, zee en strand ;-)

Het is weer tijd voor een nieuw avontuur!

Hallo allemaal welkom terug oponze reislog!

DΓ© plaats om op de hoogte te blijven van al onzeavonturen en ervaringen tijdensonze reis door Nieuw Zeeland. Vanaf nu zul je hier dan ook regelmatig nieuwe verhalen en foto's vinden, en via de kaart weet je altijd precies waar wij ons bevinden en waar we zijn geweest! Meer informatie overons en de reis diewe gaan maken vind je in het profiel.

Wil je automatisch een mailtje ontvangen wanneer er een nieuw verhaal of een nieuwe fotoserie op deze site staat? Meld je dan aan vooronze mailinglijst door je e-mail adres achter te laten in de rechter kolom.

Wezien je graag terug oponze reislog en laat gerust af en toe eens een berichtje achter!

Leuk dat je metons meereist!

liefs,

Cees en Iman

Vancouver

Volgens Newsweek de op een na beste stad ter wereld om in te wonen.
Volgens ons......leuke stad, maar wij kiezen toch voor Ottawa.

Vancouver is een moderne stad. Er is weinig ouds te bekennen op de stoomklok en een handje vol oude gebouwen na. Voor de rest is het een 'nieuwe' stad met veel nieuwbouw. Het centrum bestaat voornamelijk uit hoogbouw. En met hoogbouw bedoelen we hoogbouw, hoge kantoorgebouwen en ook erg veel hoge wooncomplexen. Vanaf de Vancouver Lookout, een uitkijkplatform op Harbour Centre, kijk je zowat tegen de hoogbouw aan. Elke gebouw kan zijn eigen lookout maken, zo hoog zijn ze.

Groot pluspunt van Vancouver is wel dat ze een leuk havengebied heeft met een gezellig aangrenzende boulevard waar je terras kan zitten of kan winkelen. Ook het uitgaansgebied, beter bekend als gastown is erg gezellig met veel leuke restaurantjes en cafeetjes. Van daaruit loop je ook makkelijk Chinatown in. Dit is na die van San Francisco, de grootste Chinatown van dit continent en je vindt er werkelijk van alles. Het stadscentrum is erg overzichtelijk en compact met lange rechte wegen en je kan alles makkelijk te voet afleggen.

Het valt ons wel op dat er hier veel meer zwervers/bedelaars rondlopen dan in de rest van Canada. Misschien dat het iets te maken heeft met dat Vancouver zo dichtbij de Amerikaanse grens ligt, wij weten het niet. Het valt alleen erg op. We vinden het hier ook minder groen dan in andere steden die wij in Canada hebben gezien, wat erg vreemd is gezien er hier naar verhouding veel meer neerslag valt. De combinatie, zee, strand met palmbomen, bergtoppen met sneeuw en een bruisend centrum is hetgeen dat Vancouver vooral zo bijzonder maakt. En wij mogen hier gelukkig nog een dagje van genieten.

Morgen is shoppingday, dus als iemand nog wensen heeft, let us know. If not, dan tot gauw in het koude, kille, regenachtige Nederland. We mochten vandaag al een glimp van ons kikkerlandje opvangen in het nieuws. Leuk weer al die rellen en fijn weer die negatieve aandacht. Geen wonder dat ons als echte Hollanders gelijk opvalt hoe vriendelijk en relaxt de Canadezen zijn en hoe netjes zij hier in de rij op de bus staan te wachten......Vreemd dat dat hier allemaal wel gewoon kan.......

Verlangen naar de stad!

We hebben genoeg. Genoeg van de bomen, de meren, de watervallen en de beren.
We are longing for the concrete jungle;-)
Gelukkig zijn we nog maar een paar nachten van de stad verwijderd!

Begrijp ons niet verkeerd.......dit gevoel doet echt helemaal niets af aan de omgeving waarin we ons begeven. De parken zijn echt prachtig. De bergen zijn stuk voor stuk indrukwekkend, het ene meer is nog prachtiger dan het andere, de watervallen zijn elk op hun eigen manier weer schitterend en zelfs nadat we voor de honderdste keer een hert langs de weg zien staan, kunnen we niet anders dan enthousiast reageren en wederom ons fototoestel pakken om een plaatje van deze dieren te schieten. Het is tenslotte niet iedere dag dat je al dit moois mag aanschouwen.

Maar op een gegeven moment krijg je (als echte stadsmensen) toch weer behoefte aan leven. Aan mensen op straat, leuke winkels, eettentjes, gewoon STAD. Na een lange maar prachtige rit door de bergen hebben we inmiddels Jasper ingeruild voor Whistler, het beroemdste wintersportoord van Canada. Bergen en nationaal park liggen nog wel op de loer. Maar hier is ook leven op straat. Uiteraard is het wel mega toeristisch allemaal. Ookal ligt er geen sneeuw, je vervelen doe je hier niet gauw. Er zijn genoeg barretjes, cafeetjes en restaurants. Je kan er zwemmen, sporten en naar de bioscoop. Wij hebben net Wallstreet gezien, de sequel van de gelijknamige film met Michael Douglas en Charlie Sheen uit 1987. Hij was aardig, maar we hadden er beiden meer van verwacht.

Morgen gaan we hier de omgeving verkennen. Afscheid nemen van de nationale parken en bomen die we overmorgen inruilen voor de stad, Vancouver! Hopelijk komen we geen Grizzlyberen tegen, die schijnen hier namelijk veel voor te komen....zelfs van beren hebben we inmiddels genoeg. Gisteren hebben we er tijdens onze riviersafari 4 mogen aanschouwen, een mamabeer met 3 jonkies. Zoooo schattig. En later kwamen we langs de weg ook nog een zwarte beer tegen.

Tijd voor de stad dus! Vancouver here we come!