Our Portuguese adventure!

Vancouver

Volgens Newsweek de op een na beste stad ter wereld om in te wonen.
Volgens ons......leuke stad, maar wij kiezen toch voor Ottawa.

Vancouver is een moderne stad. Er is weinig ouds te bekennen op de stoomklok en een handje vol oude gebouwen na. Voor de rest is het een 'nieuwe' stad met veel nieuwbouw. Het centrum bestaat voornamelijk uit hoogbouw. En met hoogbouw bedoelen we hoogbouw, hoge kantoorgebouwen en ook erg veel hoge wooncomplexen. Vanaf de Vancouver Lookout, een uitkijkplatform op Harbour Centre, kijk je zowat tegen de hoogbouw aan. Elke gebouw kan zijn eigen lookout maken, zo hoog zijn ze.

Groot pluspunt van Vancouver is wel dat ze een leuk havengebied heeft met een gezellig aangrenzende boulevard waar je terras kan zitten of kan winkelen. Ook het uitgaansgebied, beter bekend als gastown is erg gezellig met veel leuke restaurantjes en cafeetjes. Van daaruit loop je ook makkelijk Chinatown in. Dit is na die van San Francisco, de grootste Chinatown van dit continent en je vindt er werkelijk van alles. Het stadscentrum is erg overzichtelijk en compact met lange rechte wegen en je kan alles makkelijk te voet afleggen.

Het valt ons wel op dat er hier veel meer zwervers/bedelaars rondlopen dan in de rest van Canada. Misschien dat het iets te maken heeft met dat Vancouver zo dichtbij de Amerikaanse grens ligt, wij weten het niet. Het valt alleen erg op. We vinden het hier ook minder groen dan in andere steden die wij in Canada hebben gezien, wat erg vreemd is gezien er hier naar verhouding veel meer neerslag valt. De combinatie, zee, strand met palmbomen, bergtoppen met sneeuw en een bruisend centrum is hetgeen dat Vancouver vooral zo bijzonder maakt. En wij mogen hier gelukkig nog een dagje van genieten.

Morgen is shoppingday, dus als iemand nog wensen heeft, let us know. If not, dan tot gauw in het koude, kille, regenachtige Nederland. We mochten vandaag al een glimp van ons kikkerlandje opvangen in het nieuws. Leuk weer al die rellen en fijn weer die negatieve aandacht. Geen wonder dat ons als echte Hollanders gelijk opvalt hoe vriendelijk en relaxt de Canadezen zijn en hoe netjes zij hier in de rij op de bus staan te wachten......Vreemd dat dat hier allemaal wel gewoon kan.......