Our Portuguese adventure!

Whales without tales

Moe van alle indrukken maar voldaan zijn we inmiddels weer terug in de bewoonde wereld.

Nog vroeger dan normaal zaten we vandaag (om kwart over 7) al aan het ontbijt. We wilden namelijk al vroeg weg om de eerste whalewatching tour in Tadoussac te doen. We waren al gewaarschuwd dat het erg koud zou zijn en hadden ons (dachten wij) daar dus ook op gekleed. Maar zo koud als het daadwerkelijlk was op het water, hadden we toch echt niet verwacht. Het was gewoon freaking 4 graden en niet bepaald windstil. Aan het eind van de tocht voelde ik mijn vingers niet eens meer.
Maar gelukkig was het allemaal wel de moeite waard geweest. We hebben echt een stuk of 20 a 25 walvissen gezien en 2 zeeleeuwen. Helaas weigerden de Moby Dickjes ons hun staart te laten zien. Erg jammer, want dat was natuurlijk de ideale foto geweest. Zoiets kan je nu eenmaal niet sturen he, we waren niet bij Seaworld waar de visjes allemaal netjes getraind zijn om ons hun kunstjes te tonen. Dus bleef het vandaag bij de whales without tales....

De scenic highway terug naar Quebec bleek ook een succes. Wat een prachtige route met vergezichten over de bergen, de canyons en de St Lawrence rivier. Echt te mooi om te beschrijven en te mooi om tot zijn recht te laten komen op een foto. Jullie moeten het gewoon allemaal zelf een keertje gaan bekijken. Echt een aanrader. Wij hebben ook nog eens het geluk dat de bomen nu allemaal langzaam van kleur aan het wisselen zijn voor de herfst. Echt prachtig al die groene, gele, rode en bruine bladeren door elkaar en dan kilometers lang.

Net voor Quebec, zijn we nog even gestopt bij Saint-Anne-de-Beaupre. Dit is een van de meest gewijde plaatsen van Canada, het heiligdom van de moeder van Maria. Deze plek trekt jaarlijks meer dan 1.5 miljoen bezoekers die de in de jaren 20 gebouwde basiliek in Middeleeuwse stijl komen bewonderen. Het interieur is misschien nog wel mooier dan de buitenkant en echt de moeite waard om eens te bekijken.

Dit geldt ook voor het Parc de la Chut Montmorency op ongeveer 7 km afstand van Quebec-city. Deze chut Montmorency is de beroemdste waterval van Quebec, is 30 meter hoger dan de Niagara Falls en gelukkig niet zo commercieel en toeristisch ingericht. Je kan de waterval op verschillende manieren bekijken; van een hangbrug over de waterval, in een kabelbaan of via een reeks paden over de eromheen gelegen kliffen waar vandaan je ook een prachtig uitzicht hebt over de rivier en de skyline van Quebec.

Het was dus een dag vol geweldige indrukken die we niet snel zullen vergeten.

Syl

Jullie hebben weer een geweldige dag achter de rug. Jammer dat de walvissen hun staart niet lieten zien. Maar ja, zo gaat dat in the wild.

Claudia van Rijn

Hoi Cees en Iman!

Wat een heerlijk tijdverdrijf om jullie belevenissen zo te lezen! Het is hier nu zondagmiddag, half twee en ik zit nu nog in mijn badjas (tja, liever lui dan moe he hahaha) lekker al jullie belevenissen te lezen.. Canada klinkt erg indrukwekkend en een ware aanrader (afgezien van the middle of nowhere, waar jullie door seriemoordenaars zomaar konden worden omgelegd; al betwijfel ik of jullie, of in ieder geval jij Iman, dit zonder slag of stoot zou laten gebeuren hahaha, pittig wijffie, ze zouden een tough cookie aan je hebben, gelukkig maar!!)

In ieder geval: thanks voor deze geweldige reisverslagen en have fun daar!

xxx Claudje!!